Göteborgs Kundaliniyogacenter Navigeringsmeny »
 

Kundaliniyoga vid migrän och huvudvärk

Natalia Eng Tillhör du den stora grupp människor som ibland eller ofta måste avstå från trevliga och viktiga saker på grund av migrän eller spänningshuvudvärk?
Då är detta en kurs för dig!

Migränyoga är en metod för hantering av huvudvärk utvecklad av Per Söder som själv blivit besvärsfri efter mer än 40 år med migrän. Han har skrivit boken Migränyoga och gett ut CD-skivorna med övningar och meditationer som vi kommer att använda under kursen och som ingår i kursavgiften. Övningarna och meditationerna kommer ursprungligen från Kundaliniyoga. Vi kommer även göra andra saker under våra träffar, se nedan. 

Välkommen!

Natalia, din lärare

Detta är en yogaterapeutisk kurs som inkluderar följande:

Teoretisk del

Vi diskuterar olika typer av huvudvärk, orsaker till huvudvärk och varför yoga kan vara bra. Du får olika tips om vad du kan göra vid migrän/spänningshuvudvärk eller för att förhindra migrän. Även rekommendationer om kost vid migrän ingår.

Praktisk del

Den praktiska delen består av olika andningstekniker, yogapass och meditationer. Yogapassen som du får lära dig är verksamma för att avhjälpa migrän men också annan huvudvärk. Övningarna är enkla, stärkande och kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga. Du får även lära dig att använda olika akupressurpunkter för att lindra migrän. Allt som du lär dig kan du sedan använda i din vardag.

Djup avslappning

Liggande avslappning förstärker effekten av yogan. Till vår hjälp har vi gongens helande vibrationer. Gong är ett heligt instrument som i tusentals år använts för att lösa upp kroppsliga, känslomässiga och mentala blockeringar. Den är mycket bra vid migrän/spänningshuvudvärk.

Delning

Varje träff avslutas med några minuters delning. Detta är en stund att reflektera över yogautövande och yogans effekter, ställa frågor och dela det du vill med de andra i gruppen.

Skapa en vana

Varje gång får du hem en liten läxa som framför allt handlar om att försöka få in yoga i sin vardag. Det kan till exempel handla om att göra en andningsövning varje dag. Detta för att både få bäst effekt från kursen och för att skapa en god vana av yogautövande.

Kursmaterial

Du får två CD-skivor med yogapass och meditationer. Den innehåller även avslappnande musik. Du kan använda CD-skivorna hemma mellan träffarna på centret och när kursen är slut. De kan vara till stor hjälp för att göra yoga på egen hand. Du får även en del kursmaterial via e-post direkt från läraren under kursens gång. CD-skivorna finns även att köpa i vår yogabutik för 250 kr/st.

KURS VÅREN 2018

Lärare: Natalia Eng, internationellt diplomerad lärare i kundaliniyoga och yogaterapeut.
Tid: Måndagar 17.30-19.15. Start 29 januari. Avslutning 26 mars. 9 gånger.
Kursavgift:
2350 kronor. Kursmaterialet ingår. Om du inte vill ha CD-skivorna så betalar du 2150 kr. Betalning: Till plusgirokonto 74 35 85 -2. Kursavgiften ska vara betalad när kursen startar. Ange i din anmälan om du vill dela upp betalningen och få två fakturor att betala med en månads mellanrum.

ANMÄLAN »
Läs våra
Anmälningsvillkor »   

Max 9 deltagare i sluten grupp. 
Sekretess råder inom gruppen.

OBS! Kursen är inte öppen för drop-in-bokning.

Är du intresserad av att få veta när nästa kurs börjar? Gör en  intresseanmälan via kontaktformuläret »

Komplettera med privatlektioner och yogaterapeutisk rådgivning 

Om du vill diskutera din situation på djupet, få en yogisk undersökning och individuella råd eller om du har andra hälsobesvär parallellt med migrän, till exempel stress, ångest, depression, värk i kroppen eller något annat, kan det vara värt att få en eller två privata konsultationer. Kombination av det du lär dig i gruppen med individuellt anpassad yoga och tips kan ge ännu bättre effekt.
Läs mer under Privatlektioner »

Är du intresserad enbart av privatlektioner? Läs mer under Privatlektioner »
Eller gör en förfrågan direkt via kontaktformuläret »

Migrän, huvudvärk och kundaliniyoga

Migrän och spänningshuvudvärk är komplexa sjukdomar eller ohälsotillstånd som ibland behöver hanteras med flera åtgärder. Läkarvetenskapen är inte helt på det klara med vad migrän är och varför man drabbas. Därför finns inte heller några heltäckande botemedel, men det finns olika sätt att lindra. Ayurvedaläkaren Unnikrishnan menar att ca 85 procent av alla som lider av svår huvudvärk blir bra om de gör yoga. 15 procent behöver ytterligare behandling.

Migränyoga har visat effekt i kliniska studier. Genom dagligt utövande minskade både frekvens och upplevd smärta av attackerna. För många handlar det om att hitta en bra balans i tillvaron. Yogateknikernas andning, rörelse och stillhet kan förändra tillvaron för många som lider av olika sjukdomar och besvär, såsom migrän och stresshuvudvärk.

Innan Per Söder, författaren till boken Migränyoga, började med yoga trodde han att inte det fanns något annat att göra åt sin migrän att att avstå och lida. Han tog starka värktabletter och accepterade alla begränsningar som huvudvärken medförde i hans liv.
– Jag sökte ingen hjälp för jag trodde inte att det fanns någon hjälp att få utan att det var såhär jag skulle behöva ha det i resten av mitt liv, säger han i en intervju.
Men yogaövningarna gav positiva resultat redan efter några månader. Idag är Per Söder migränfri. Med yogans hjälp kan han häva ett anfall. Och tack vare dagliga yogaövningar håller han spänningar och smärta på avstånd.

“The process of self-healing is the privilege of every being. Self-healing is not a miracle, nor is self-healing a dramatization of the personality as though you could do something superior. Self-healing is a genuine process of the relationship between the physical and the infinite power of the soul.”

Yogi Bhajan, yogamästare

 

VÅRA UTBILDNINGAR HOS KURSER.SE

logo
searchVisa alla kurser
reviewSkriv en recension

Vi finns i Linnéstaden mitt i Göteborg!

Göteborgs Kundaliniyogacenter
Nordostpassagen 19
413 11 Göteborg
Hitta hit »

info@kundaliniyoga.se
Anmälningsformulär »
Kontaktformulär »
Facebook »